Se vores mange pakketilbud – Spar op til -50% her.

1-3 dages leveringstid og fri fragt på ordrer over 500 kr.

Indenfor på landevejen: P.O. Auto-CeramicSpeed er et af verdens bedste E-cykling hold

"Der er mange flere faktorer i den virkelige verden end der er i Zwift, men samtidigt er Zwift ikke bare at træde i pedalerne. Man skal kende spillet og vide, hvordan man skal agere. Til VM i efteråret blev Thomas De Gendt eksempelvis sat fra feltet, mens jeg sad og havde overskud på selvsamme bakke. I virkeligheden havde det nok været omvendt, men forskellen her var, at jeg kendte spillet og derfor kunne komme langt lettere over."
Frederik Muff
Rytter på P.O. Auto-CeramicSpeed & ColoQuick Cycling

Det kan ikke være gået mange cykelrytteres næse forbi, at E-cykling er fuldstændig eksploderet de seneste par år. Især de seneste 12 måneder, hvor COVID-19 i nogle lande helt har ulovliggjort det at cykle udenfor, har ryttere været nødt til at søge indenfor for at holde formen ved lige. I Danmark har udviklingen til tider været så voldsom, at udbudet af home trainers til tider simpelthen ikke har kunne følge med efterspørgslen!

Den mest populære E-cykling platform er Zwift – et fiktivt cykelunivers hvor du kan køre løb mod andre ‘real time’, følge specifikke træningsprogrammer samt optjene såkaldte ‘drops’, så du kan købe bedre rammer og hjul i spillet. Zwift har alene i de seneste 12 måneder fordoblet deres forretning, og rundede for nyligt, at 45.000 brugere var aktive på platformen samtidig! 

Men der er alligevel stor forskel på at bruge platformen til blot at holde formen ved lige i vintermånederne, og så til at køre for et af verdens bedste e-cykling hold i en global liga. 

P.O. Auto-CeramicSpeed

Et af verdens bedste hold indenfor E-cykling hedder P.O. Auto-CeramicSpeed. Ikke nok med at holdet er dansk, så leverer Campione også tøj til holdet både i selve spillet og udenfor skærmen. En sjov og spændende opgave, som ikke mange andre leverandører kan prale med. 

Vi har taget en snak med Frederik Muff, rytter på både P.O. Auto-CeramicSpeed samt ColoQuick Cycling, om hvorfor han cykler E-cykling på højeste niveau og hvordan de seneste vintermåneder er gået for det ambitiøse hold.  

2020 & COVID-19

Med COVID-19 fulgte også en national aflysning af stort set alle sportsbegivenheder i første halvdel af 2020. Dette gjaldt også cykling, hvor cykelløb med ét enten blev aflyst eller udskudt til efteråret. Én ting er, at dette ikke faldt i god jord hos cykelfans, der nu ikke kunne følge de altid begivenhedsrige forårsklassikere for eksempel, en helt anden ting er rytterne der skulle køre dem, som pludselig manglede noget at træne hen mod. Manglede den gulerod, der gør de mange, mange træningstimer det hele værd: løbende, konkurrencen, adrenalinen. 

Og det var præcis dette savn, der fik Frederik Muff til at kaste sig over e-cykling:

“Oprindeligt startede jeg med det fordi, jeg savnede at køre rigtige løb under corona. Hurtigt fandt jeg ud af, at det gav masser af sjov og motivation, mens det samtidigt trænede nogle af mine svage sider på cyklen. Så jeg bruger det nu både som tuning til min landevejssæson og som en måde at få tilfredsstillet kicket ved at køre cykelløb.”

 

For uindviede så er Zwift som udgangspunkt ret simpelt: du indtaster din vægt og din højde og via din home trainer måles dine watt. Dette udregnes til watt pr. kilo som afgører, hvor hurtigt du kører i spillet. Dette burde give et nogenlunde fair sammenligningsgrundlag mellem tunge og lette ryttere, da tungere ryttere ofte også genererer flere watt. 

Derfor skulle man tro, at den rytter der genererer flest watt pr. kilo også er den hurtigste. Eller hvad? Muff forklarer: 

“Der er mange flere faktorer i den virkelige verden end der er i Zwift, men samtidigt er Zwift ikke bare at træde i pedalerne. Man skal kende spillet og vide, hvordan man skal agere. Til VM i efteråret blev Thomas De Gendt eksempelvis sat fra feltet, mens jeg sad og havde overskud på selvsamme bakke. I virkeligheden havde det nok været omvendt, men forskellen her var, at jeg kendte spillet og derfor kunne komme langt lettere over.”  

 

Selvom det naturligvis handler om at vide, hvordan man skal agere i Zwift, hvilket Muff er blevet fremhævet som værende en af de absolut bedste i feltet til, så handler det selvfølgelig primært om at træde i pedalerne. Men fordi fart bliver udregnet efter watt pr. kilo, er det desværre relativt nemt at snyde: du skriver bare en anden vægt ind i spillet og vupti, så bliver din watt pr. kilo højere og du kører hurtigere! 

Det er også et af det største problemer med Zwift. Muff forklarer, at der stadig mangler en grundig protokol for validering. Det er kun i den højeste liga på Zwift at der stilles store krav til rytterne. 

 

Den værste konkurrent: teknikken

I november blev der afholdt de uofficielle verdensmesterskaber i holdtidskørsel (TTT). P.O. Auto-CeramicSpeed var forhåndsfavoritter til at vinde, og i fantastiske rammer hos Argon 18 i Lynge, skulle holdet leve op til forventningerne og slutte øverst på skamlen. Det er fra denne dag, at videoen i toppen er optaget. 

Men selvom benene var gode og stjernerne stod rigtigt, så ville skæbnen det anderledes. Eller rettere sagt: teknikken ville det anderledes.

“Vi havde desværre en dårlig dag på teknikken, da vi havde fire “virtuelle defekter,” hvor vi mistede mindste fire mand pga. teknikken. Derfra var det en umulig opgave at køre med om sejren, selvom vi inden var storfavoritter. Vi fandt efterfølgende ud af, at det var på grund af måden vores computere og hometrainers var sat op på – så næste gang vi mødes bør det køre som smurt.”

I de følgende måneder skulle 2. sæson af Zwift Racing League afvikles. Zwift Racing League er det højeste niveau indenfor e-cykling, og er en global liga for de allerbedste e-cykling hold og køres over 8 etaper. 

Til forskel fra normale cykelløb, hvor der højest er et par bonussekunder at køre om undervejs og ved målstregen, er pointsystemet i e-cykling mere omfattende. Generelt set handler det i højere grad om holdets samlede præstation end individets sejr, og derfor er der point til de godt 40 første ryttere over stregen i løbende, ligesom det er muligt at hente point ved bonusspurter. Derfor kan det næsten være ligegyldigt for en rytter at vinde et løb, hvis resten af holdet slutter langt tilbage. 

Og det er netop stabiliteten i hele holdets præstationer der gjorde, at P.O. Auto-CeramicSpeed vandt de 3 første løb. En imponerende præstation! 

“Vi havde en kanon start og viste hurtigt, at vi var verdens bedste hold med tre sejre i rap”, fortæller Muff.

Desværre voksede træerne ikke ind i himlen. Efter fantomstarten i ligaen voldte teknikken igen problemer, og i 4. løb måtte P.O. Auto-CeramicSpeed nøjes med en 13. plads. Ikke tilfredsstillende for det ellers godt kørende hold, og denne ene svipser skulle vise sige at koste dyrt i det lange løb.

“Desværre havde vi én off-day og det var nok til at vi ikke vandt samlet, men istedet som nummer tre. Vi kørte – og kører – mod knivskarpe modstandere, så vi havde ikke råd til et pointtab, da de kørte super stabilt hele serien igennem”, fortæller Muff.  

P.O. Auto-CeramicSpeed sluttede Zwift Racing League på en flot 3. plads. 

Med Zwift Racing League sæson 3 lige startet bliver det spændende at se, hvad holdet kan drive det til, hvis teknikken ikke driller! Campione krydser alt hvad der kan krydses for, at P.O. Auto-CeramicSpeed ender øverst på skamlen, når vinderen skal kåres senere på foråret.

 

Stor tak til Frederik Muff fra P.O.Auto-CeramicSpeed og ColoQuick Cycling for at medvirke!

 

Del blogindlægget med dit netværk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Indkøbskurv
Scroll to Top

Du er tæt på at få gratis fragt!

Du mangler blot at købe for 500,00 kr. for at opnå gratis fragt.

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.